Om Follo Taxi

Om Follo Taxi

Om Follo Taxi

Follo Taxi Samvirkeforetak (SA)

Follo Taxisentral BA etablert i 1989
Follo Taxisentral BA ble etablert i 1989 som en sammenslutning av Drøbak drosjesentral, Ås drosjesentral og drosjesentralene i kommunene Nesodden og Vestby. Senere sluttet også drosjeeiere i Enebakk seg til Follo Taxisentral. Follo Taxi ble 1.1.2012 et samvirkeforetak (SA).

Idag dekker vi alle 7 Follokommuner med ca. 70 biler.

I tillegg til ordinær passasjertransport med liten bil utfører vi transport av grupper opp til 16 passasjerer og rullestolbrukere. Vi utfører også TT-kjøring, pasienttransport og transport av skolebarn.

Follo Taxi SA eier Ski Follo Taxidrift AS. Selskapet har til formål å utføre tjenester for oss i form av oppgjør og avregning av kreditt-kjøring, og ikke minst å være bookingsentral for våre kunder.

Administrative tjenester
SFD utfører også en del andre administrative tjenester.

Eksempel på SFDs adm oppgaver:

  • Tilrettelegging av telefoni, fax og dataløsninger i bilene
  • Mottak og effektuering bestillinger over internett fra Facebook og epost
  • E-postbestillinger 24 timer i døgnet
  • Mottak og effektivering av booking (24 t/døgent)
  • Avregning og oppgjør av kreditt-kjøring for drosjeeiere

Transportvilkår for reisende med Follo Taxi SA.

§ 1 Transportvilkårenes anvendelse
Transportvilkårene er avtalevilkår mellom den reisende og taxifører. På alle forhold som ikke er regulert her, kommer norsk lov til anvendelse.

§ 2.1 Bestilling av taxi (1-4 passasjerer)
Ved bestilling av taxi gjennom sentral, Svippr-App, webside eller ved telefon direkte til holdeplass, skal bestiller gi relevante opplysninger som måtte være nødvendig for oppdragets utførelse.

§ 2.2 Bestilling av taxi (5-16 passasjerer eller med særskilt behov)
Dersom det kreves særskilt utrustet kjøretøy, utvidet setekapasitet eller særlig utstyr (spesialtransport), skal bestilling av taxi skje via sentralen og bestiller opplyser om særskilt behov. Om bestillingen gjelder f. eks. flere enn 4 passasjerer og det viser seg at det faktiske behov er redusert, regnes godtgjørelse og lignende i henhold til bestillingen.

§ 2.3 Avbestilling av taxi
Ved avbestilling av direktebestilt taxi for 1-4 passasjerer der taxien har kommet fram til hentested, gjeldende oppmøtetakst skal betales av kunde. Etter oppstart av taksameter skal det betales gjeldende minstepris.
Ved avbestilling av forhåndsbestilt taxi for 1-4 passasjerer 15 minutter før hentetidspunkt, gjeldende minstepris skal betales av kunde.
Ved avbestilling av direktebestilt maxitaxi for 5-16 passasjerer eller rullestolbil, gjeldende minstepris skal betales av kunde.
Ved avbestilling av forhåndsbestilt maxitaxi for 5-16 passasjerer eller rullestolbil, en time før hentetidspunkt, kr. 500,- skal betales av kunde.

§ 3 Bruk av holdeplass – fortrinnsrett til taxi
Ved kø på holdeplass, skal taxifører kjøre den reisende som står for tur. Syke, uføre og personer med småbarn har fortrinnsrett til taxi. For øvrig gjelder de av myndighetene fastsatte bestemmelser om fortrinnsrett til taxi.
Reisende fra holdeplass er fortrinnsberettiget til ledig taxi. Publikum på holdeplass henvises til første ledige taxi, men de har selv rett til å velge taxi. Taxier som eventuelt står foran i køen, må om nødvendig flyttes for å gi plass til utkjøring.
Ved påstigning skal den reisende oppgi sitt reisemål, om eventuell annen oppgjørsform enn kontant betaling og eventuelle andre forhold av betydning for oppdragets utførelse.

§ 4 Praing utenom holdeplass
Når taxi er ledig, skal taxifører sørge for at lediglampe er tent og synlig for publikum. Utenfor en avstand fra nærmeste holdeplass, angitt i sentralens kjørereglement/sjåførinstruks, kan fører plukke opp reisende som gir tydelige tegn, så sant stans og påstigning kan skje innenfor rammen av gjeldende trafikkregler og uten hinder for øvrig trafikk.

§ 5 Taxiførers rett til å avvise turer
Taxifører kan avvise ruset person, reisende som opptrer truende eller personer som av andre årsaker taxifører finner saklig grunn til å avvise. Den reisende har rett til å medbringe førerhund. Dersom en person avvises, kan taxifører kreve godtgjørelse i samsvar med taksameterets pålydende.

§ 6 Oppdragets utførelse
En taxifører skal følge den kjørerute som tar kortest tid til bestemmelsesstedet, hvis den reisende ikke bestemmer noe annet. Taxifører plikter etter anmodning på samme turen å kjøre passasjerer til forskjellige steder (kombinering av tur). Hvis ikke annet er avtalt, er sist avstigende passasjer ansvarlig for betaling av turen.
Ansvar for påbudt bruk av bilbelte og eventuelt at barnesete er forsvarlig festet, følger veitrafikklovens bestemmelser. Person som trenger assistanse fra taxi til inngangsdør eller lignende, kan anmode om bistand. Bistand taxifører yter passasjeren, etter dennes ønske, til/fra eller utenfor transportmidlet skjer for passasjerens risiko.
Under turen skal fører og passasjer opptre slik at det ikke oppstår fare for medtrafikanter, bagasje, bil og utstyr. Røyking i taxi er forbudt. Førers bruk av mobiltelefon, dataterminal og lignende under oppdrag skal skje i henhold til sentralens reglement. Bilradio kan benyttes etter den reisendes samtykke. Taxifører kan kreve forhåndsbetaling for turen.

§ 7.1 Ventetid
Direktebestilling: Ved henting av passasjer og under kjøring plikter taxifører å vente i et tidsintervall som fremgår av kjørereglement/sjåførinstruks (inntil 15 minutter), hvis ikke annet er avtalt.
Forhåndsbestilling: Ved bestilling av taxi på forhånd påløper ventetid fra den avtalte hentetiden, hvis ikke annet er avtalt.
Spesielle kjøreoppdrag: Ved spesielle bestillinger av typen legekjøring, bryllup, barnedåp og begravelse følger ventetid av oppdragets art.

§7.2 Avbrudd
Må en tur avbrytes på grunn av feil med kjøretøyet, har taxifører ikke krav på betaling for den utførte kjøring, så sant han ikke innen rimelig tid kan skaffe en annen taxi. Dersom ny taxi skaffes, kan taxifører kreve betalt for det han har kjørt, fratrukket den nye taxiens fremmøtepris. Hvis passasjeren ikke ønsker en annen taxi, har taxifører krav på betaling for den kjøring som er utført. Ved avbrytelse av tur på grunn av vær- og/eller føreforhold, har taxifører krav på betaling for kjørt lengde.

§ 7.3 Forsinkelser
Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold gir den reisende ingen rett til avkortning i samlet takst og/eller erstatningskrav.

§ 8 Betaling, veksling og kvittering
Taxisentralens takstregulativ benyttes som grunnlag for takstberegningen, med mindre annet er avtalt. Taxiturer skal skje mot betaling. Ved bruk av kredittkort, rekvisisjon eller annen betalingsform skal det avtales med taxifører før turens start. Dersom det gjennom skilting i taxien, sentralens annonsering eller lignende fremgår at bestemte rekvisisjoner, betalings-/kredittkort aksepteres, plikter taxifører å akseptere disse.
Taxifører plikter ikke å veksle større seddelbeløp enn angitt i sentralens kjørereglement/sjåførinstruks (kr.500,-). Kjøring i forbindelse med veksling av større beløp, belastes passasjer. Taxifører plikter på anmodning å gi passasjer kvittering. I kvitteringen skal det oppgis lovpålagte opplysninger som f.eks. løyvenummer, sjåfør id, dato, klokkeslett osv. I taxi med kvitteringsskrivende taksameter, skal dette benyttes ved utskrift av kvittering.

§ 9 Sikkerhet for betaling
Taxifører skal snarest og innen 24 – tjuefire – timer underrette taxisentralen om gjenstander mottatt som sikkerhet for betaling. Offentlige dokumenter som f. eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt. Taxifører plikter å gi passasjeren kvittering på sentralens godkjente blankett for mottatt pant. På kvittering skal det være påført kjørerute, kjørebeløp, gebyr, tid og sted for tilbakelevering av pantet. Gjeldsbrev, godkjent av taxisentralen, kan benyttes som et alternativ til pant i forbindelse med sikkerhet for betaling.

§ 10 Bagasje og lignende
Taxifører skal hjelpe til med å anbringe bagasje og annet i taxien. Fører kan avvise bagasje og annet som etter sitt omfang eller utforming ikke er egnet til å bli transportert i taxien. Dersom den reisende ønsker å medbringe bagasje utover det som normalt kan påregnes medtatt i ordinær taxi, skal det opplyses til sentralen ved bestilling. Hvis mulig kan da sentralen formidle oppdraget til taxi tilpasset oppdragets art.

§ 11 Hittegods
Taxifører skal etter hver tur straks undersøke om noe er gjenglemt i taxien, slik at glemte saker kan bli levert tilbake til rette vedkommende med det samme. Er dette ikke mulig, skal fører levere gjenstander gjenglemt i taxien til politiet. Han plikter å dra forsvarlig omsorg for gjenstanden.

§ 12 Ansvar
a) Skade på person
Transportørens ansvar for skade på person under transport er nærmere regulert i bilansvarsloven. Transportøren skal ha forsikring i samsvar med de krav som lovgivningen bestemmer.

b) Bagasje og annet gods
Går håndbagasje eller ting som de reisende medbringer, helt eller delvis tapt, eller blir slike gjenstander skadd under reisen plikter transportøren å erstatte tapet eller skaden, dersom tapet eller skaden skyldes feil eller forsømmelser fra transportørens side.
For skade på og/eller tap av bagasje eller andre ting passasjeren medbringer, er transportørens ansvar begrenset til kr. 60,- pr. kg. av den del av godset som er gått tapt eller blir skadet.

c) Forsinkelse
Erstatningsplikt for forsinkelse oppstår når fremmøte eller tiden for å fullføre oppdraget, overskrider hva som etter omstendighetene må anses som rimelig. Ansvar foreligger ikke dersom forsinkelsen skyldes passasjeren eller omstendigheter som taxifører ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge. Transportørens ansvar for forsinkelser er begrenset til transportens kostnader.

d) Den reisendes ansvar
Den reisende plikter å erstatte skader som ved forsett eller uaktsomhet påføres kjøretøy eller transportøren.
Den reisende plikter ved bestilling av taxi til viktige formål som f.eks. møter, legetimer eller lignende å beregne god tid dvs. framkjøring til leveringssted minst 15 minutter før aktuelle møte eller time start.
Den reisende plikter ved bestilling av taxi for videre reise med tog/flybuss eller lignende å beregne god tid dvs. framkjøring til leveringssted minst 15 minutter før aktuell avgang.
Den reisende plikter ved bestilling av taxi til flyplasser for videre reise med fly å beregne god tid dvs. framkjøring til leveringssted minst 30 minutter før aktuelle innsjekking starter.
Alle krav om erstatning bortfaller hvis reise ikke er bestilt som ovennevnt.

§ 13 Regler ved tvister
Tvist mellom den reisende og taxifører som ikke lar seg løse mellom partene, kan den reisende forelegge sentralen.

§ 14 Reklamasjon, frister og foreldelse
Den som vil kreve erstatning for tap må gi transportøren og/eller den sentralen hvor transportøren er tilsluttet, meddelelse uten ugrunnet opphold. Krav om erstatning etter disse befordringsvedtekter, foreldes etter et år med mindre andre frister skal anvendes i medhold av annen lovgivning.

§ 15 Opplysning
Transportvilkårene skal, sammen med gjeldende takstregulativ, være tilgjengelig i taxien og forevises den reisende på forlangende.

Follo Taxi har både komfort og kvalitet
Å bli transportert med taxi er noe av det mest behagelige du kan velge når det gjelder komfort og fleksibilitet.
Våre bilpark består av person biler, stasjonsvogner, firehjulstrekkere, syvsetere, og maxi biler som også kan transportere rullestolbrukere.

Sjåførinformasjon

Krav om å få kjøreseddel for å kjøre taxi:

  • Du må være fylt 20 år og yngre enn 75 år.
  • Du må ha gyldig førerkort.
  • Er du utenlandsk statsborger, må du som hovedregel ha bodd i Norge i fire år. Krav om botid gjelder ikke dersom du er fra et EØS-land.
  • Du må ha god helse (Legeattest). Legeattest skal ikke være eldre enn 3 måneder.
  • Du må ha tilfredsstillende vandel (Politiattest).

Du kan søke kjøreseddel hos politiet hvis du oppfyller ovennevnte krav.

Ta kontakt med oss når du har fått kjøreseddel eller hvis du har den fra før, for å bli taxisjåfør hos Follo Taxi.

Follo Taxi SA

Kveldroveien 17, 1407 – Vinterbro.

epost: bilal@taxidrift.no

Tlf: 980 80 314

Krav om å bli taxisjåfør hos Follo Taxi:

  • Du må ha gyldig førerkort i minimum 2 år.
  • Du må ha gyldig kjøreseddel for å kjøre taxi.
  • Du må bestå taksameterprøve. (Gratis)
  • Du må fullføre obligatorisk sjåførkurs i prøvetid. (Gratis ved første innkalling, deretter kr. 1000,-) 

Sjåførkort utstedes for en prøveperiode på 3 måneder for nye sjåfører og fornyes etterhvert for 2 år om gangen, med forutsetning at sjåføren har fullført obligatorisk sjåførkurs og det ikke foreligger noen klager på vedkommende i prøvetiden. Sjåførkort skal ikke utleveres før uniform godkjent av Follo Taxi er kjøpt eller sjåføren kommer med uniform på seg ved henting av kort.  

 

Prisliste 

  • Sjåførkort                                                                  kr. 300,-
  • Taksameterprøve                                                            Gratis ved første gang, deretter kr. 500,- per gang
  • Obligatorisk sjåførkurs                                                   Gratis ved første innkalling (deretter kr. 1000,-)
 
  • Taksameter opplæring        (hvis ønskes)                 kr. 1000,- per dag
  • Folloprøve                              (hvis det blir pålagt)        kr. 500,- per gang
  • Språktest                                (hvis det blir pålagt)        kr. 500,- per gang 
NB!   Kursavgift/Prøveavgift skal innbetales på forhånd med bankkort ved oppmøte. Kursavgift/Prøveavgift skal ikke refunderes.
 

 

 

Ta kontakt med oss:

Follo Taxi SA

Kveldroveien 17, 1407 – Vinterbro.

epost: bilal@taxidrift.no

Tlf: 980 80 314

Løyvehaver som søker sjåfør
Jeg samtykker at Follo Taxi kan publisere disse opplysninger på deres webside, follotaxi.no *
Sjåfør søker bil
Jeg samtykker at Follo Taxi kan publisere disse opplysninger på deres webside, follotaxi.no *

Nyttig info

Her andre relevante linker for drosje, og hvilke kommuner vi kjører drosjer i.

Organisasjoner:
Norges Taxiforbund

Taxi Gardermoen Oslo:
Oslo Lufhavn Gardermoen

Kommuner:
Enebakk Kommune 
Frogn Kommune
Nesodden Kommune
Oppegård kommune
Ski Kommune
Vestby Kommune
Ås Kommune

Øvrige:
Pasienttransport
Skoleskyss
Helfo

Kontakt

Send en melding:

Kontakt oss
First

Personvernerklæring For Follo Taxi Samvirkeforetak

Viktig beskjed:
Via denne bestillingsløsningen er det kun mulig å bestille reise for inntil 4 personer. Dersom du trenger bil for 5 personer må det bestilles via vår døgnbemannende sentral på tlf 06485/64856868.

På grunn av myndighetenes innføring av enerettsområder i forbindelse med anbud har vi dessverre ikke lov til å kjøre direktebestilte turer innenfor / interne kommunegrensene i Vestby og Enebakk f.o.m 15/08-2022.

Vi kan fortsatt kjøre forhåndsbestilte turer som går ut av kommunene.

Ovenstående gjelder både vanlig bil, maxi taxi og spesialbil

Denne personvernerklæringen gjelder for all behandling av persondata hos Follo Taxi SA.

Follo Taxi SA er behandlingsansvarlig.

Personvernerklæringen forteller hvilke personopplysninger som behandles og til hvilke formål.

1.      Levere drosjetjenester, samt å tilby kundeservice og support

1a.   Nødvendig informasjon for at drosjesentralen skal kunne levere drosjetjenesten:
Navn, telefonnummer, hente- og leveringsadresse, kjørerute, betalingsinformasjon og eventuell annen informasjon du oppgir i forbindelse med en turbestilling.

1b.   Tjenester som gir en bedre brukeropplevelse:
Flere av våre bestillingsløsninger har posisjoneringstjenester for raskt å gi deg adressen på det stedet du er. Tilgang til enhetens posisjon gir du og trekker du tilbake i de respektive løsningene og enhetene dine.

Vi bruker cookies og innhenter informasjon fra enhetene du bruker til å bestille med, slik at vi kan detektere og rette tekniske feil, gjøre generelle forbedringer av våre bestillingsløsninger samt gi deg tilleggsfunksjoner som sende pushmeldinger, «spor taxi»  m.m.

Ved telefonbestilling gjøres det automatisk oppslag i tidligere bestillinger siste 12 måneder fra samme telefonnummer. På den måten kan vi gi deg raskere service og redusert mulighet for feilregistrering av turbestilling. Disse bestillingsopplysningene gis ikke ut til innringer.

Alle bankbetalingstjenester som tilbys i bilene eller i bestillingsløsningene er trygt ivaretatt av PCI-sertifiserte tredjepartsløsninger. Drosjesentralen behandler ikke selv personopplysninger fra disse løsningene.

Dersom du registrerer dine betalingskort for å motta elektronisk kvittering, vil e-postadressen du registrerer ikke bli benyttet til andre formål, uten at du har eksplisitt godkjent dette der du registrerer kortene. Eventuelt samtykke kan trekkes tilbake på samme sted. Til sammen danner disse opplysningene din personprofil i våre systemer.

2. Utarbeidelse av statistikk og analyser
Det brukes kun anonymiserte opplysninger til å utarbeide statistikk og analyser for at drosjesentralene skal kunne forbedre sine tjenester.

3. Hindre misbruk
Det lagres informasjon om telefonnummer og enhetsinformasjon for å hindre misbruk av tjenestene. Drosjesentralene har en berettiget interesse i å ha sperrelister som forhindrer enkelte personer, som av ulike grunner ikke skal få bestille drosje, fra å benytte tjenestene. For eksempel dersom en person gjentatte ganger bestiller drosje uten å benytte seg av den.

4. Oppfylle rettslige forpliktelser
Det samles inn og lagres opplysninger om blant annet kjørerute, betalingsinformasjon og kvittering for at drosjesentralen og løyvehaverne skal kunne oppfylle rettslige forpliktelser, for eksempel i henhold til bokføringsloven.

5. Lagring og sletting av opplysninger
Behandlingsansvarlig holder detaljert og omfattende oversikt over alle typer personopplysninger i et eget register (Personopplysningsregister) som gjennomgås og oppdateres med jevne mellomrom. Alle opplysninger som samles inn i forbindelse med drosjetjenestene lagres i henhold til gjeldende lov/forskrift eller avtale. Lagringstid for personopplysningene faller inn i to kategorier; hhv. 3 år for opplysninger som trengs for å behandle reklamasjoner o.l. og 5 år for opplysninger som går inn under bokføringsloven. Sletting av personopplysningene skal være gjennomført innen 1 år etter at lagringstiden er utløpt.

6. Avtale, samtykke og trekke tilbake samtykke
Lagring og behandling av personopplysninger i APP’ene er rettslig grunngitt som «nødvendig for å gjennomføre en avtale med den registrerte». Det innhentes derfor ikke eksplisitt samtykke.

Ønsker du å få slettet din kundeprofil, så kan du gjøre det i APPen under «Min profil». Din kundeprofil slettes ikke dersom du avinstallerer APPen, da avinstallasjon ofte benyttes for oppdatering av APPen.

7. Sikring av personopplysninger
Dine personopplysninger behandles ihht. Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) og samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av forordning (EU) nr. 2016/679 (generell personvernforordning) i EØS-avtalen.

Vi er opptatt av å sikre personopplysninger mot utilsiktet innsyn, endring eller sletting fra uvedkommende og har en gjennomarbeidet sikkerhetsløsning for tilgang til systemene og tjenestene.

Tjenestene kjører og lagrer data i to logiske miljøer:

  • Serverpark i Norge.
  • Skytjenester hos en anerkjent leverandør med lagring i EU/ EØS-området.

Drosjesentralene (de behandlingsansvarlige) har tegnet en databehandleravtale for driften av tjenestene.

8. Utlevering av personopplysninger:
Det leveres ikke ut personopplysninger til tredje part. Unntak er henvendelser fra politiet med grunngitt formål, og kun etter samtykke fra behandlingsansvarlig på aktuell sentral.

Drosjekunder som ønsker innsyn i sine registrerte personopplysninger, må henvende seg til den drosjesentralen som er benyttet. I utgangspunktet er det ikke legitimasjonsplikt i drosje, og det er derfor kun mulig for en drosjesentral å utlevere personopplysninger til en kunde dersom kunden ved fremmøte kan fremlegge:

  • Faktura fra teleoperatør som viser at kunden (kundenavn) eide telefonabonnementet det ble bestilt drosjetur fra i det aktuelle tidsrommet da turen ble bestilt.
  • Legitimasjon som viser at kunden faktisk er den personen fakturaen er stilet til.

Det samme dokumentasjonskravet som gjelder for innsyn i personopplysninger gjelder for evt. ønske om sletting eller retting. Drosjesentralene vil ta imot en kundes ønske om å få personopplysninger slettet eller rettet, og vil med assistanse fra ITF gjennomføre dette dersom det ikke finnes lover/forskrifter eller avtaler som forbyr dette.

Dersom du som drosjekunde mener at vi behandler personopplysninger i strid med lovverket kan du rette en klage til Datatilsynet (www.datatilsynet.no).

9. Relevante lover og forskrifter samt avtaler som gjelder for virksomheten:
1. Lov om bokføring (bokføringsloven) med forskrifter.
2. Lov om målenheter, måling og normaltid, forskrift om krav til taksametre.
3. Personopplysningsloven med forskrifter.
4. Avtaler med private drosjekunder, bedrifter og offentlige oppdragsgivere for spesialtransport.
Drosjesentralene og ITF er underlagt norsk lov og rett.

Kontaktinformasjon:

For spørsmål vedrørende våre tjenester eller personvernerklæringen, ta kontakt med administrasjon på epost firmapost@follotaxi.no

Dato: 01.06.2019